Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:22:52 PM

Vægttabsprogram - vejen til et lettere liv

Det er i virkeligheden ikke så svært at beslutte sig for at tabe sig. Er du ligesom mig, har du nok gjort det et utal af gange. Det svære ligger i at få startet på en kur og så rent faktisk overholde den. For hvad er det, der gør, at nogen har succes med at gå på kur, mens andre har startet på flere kure end, man kan tælle til?

Forbered dig på at gå på slankekur

Efter mange forsøg på at gå på kur, har jeg fundet frem til 3 gode råd, som du bør følge, hvis du vil have en god start på dit vægttab:

  1. Indstil dig mentalt på at gå på kur
  2. Køb rigtig ind
  3. Smid det usunde ud

Det er alfa og omega, at du indstiller dig mentalt på at gå på kur. Du skal virkelig være klar til det og have tænkt det igennem inden du starter ellers kan det blive rigtig svært at gennemføre. Du kan f.eks starte med at beslutte dig for, hvilken dag du vil starte din kur. Den dag, du vælger, skal ikke ligge for langt ude i fremtiden, men omvendt nytter det heller ikke noget at vælge at starte allerede i morgen, da du typisk ikke kan nå at få dig selv indstillet på, at nu skal du være og på det mere praktiske plan er det heller ikke sikkert, du kan nå at få handlet ind. Forbered også dig selv på, at de første uger vil blive hårde, fordi du skal igang med en helt ny (og god) vane og sikkert stoppe med flere dårlige vaner.

Det er også vigtigt at få købt rigtigt ind, så du ikke står mandag eftermiddag og mangler både det ene og det andet. En god måde at få købt rigtig ind er ved at tænke igennem, hvad du vil have at spise ugen igennem. Når du laver din madplan, skal du også tænke over om du nogle dage kommer sent hjem eller skal ud af døren til en aktivitet om aftenen. De dage kan det f.eks være skønt bare at kunne varme noget mad i microovnen. Laver du mad til to dage i træk, vil du også spare penge.

Sidste råd er at smide det usunde mad ud, du har liggende i skabe og skuffer, men det er faktisk ikke bydende nødvendigt, at du gør det. Hvis du mener, at det vil friste dig for meget i løbet af ugen at have det liggende, så smid det ud, men hvis du i stedet mener, at du kan lade det ligge til en speciel hyggedag, så behold det.

Vælg den rigtige kur

Jeg har prøvet mange forskellige kure og fælles for rigtig mange af dem er, at de er besværlige at overholde og at jeg ofte er sulten, når jeg følger dem. En kur skal være nem at gå til. Det skal ikke være noget med, at man skal stå og tælle kalorier eller skal veje maden ved hvert eneste måltid. Det med at gå og være sulten, når man er på kur kan også være et ret stort problem, for så er det jo netop, man har nemt ved at falde i og spise en masse af det usunde. Jeg har selv haft held med at følge en effektiv kur, hvor man bare skal følge fem gode retningslinier:

  • Skift brød, ris, pasta, kartofler osv ud med bønner eller linser
  • Alle måltider skal bestå af bønner eller linser, grøntsager og kød (proteiner)
  • Undlad at spise frugt
  • Drik kun vand, the, kaffe og op til en halv liter light sodavand om dagen
  • Hold én snydedag om ugen

Retningslinierne gør tilsammen, at din forbrænding bliver sat i vejret og du vil kunne se resultater på vægten fra dag 1.

De to første retningslinier er klart de mest effektive i forhold til at tabe sig, men også helt klart de sværeste at gå igang med. For mange danskere er det noget nyt at skulle spise bønner og linser, men efter nogle dage vil du opleve, at det ikke er så slemt. Et stort plus ved at spise dem er jo i hvert fald vægttabet.

Det kan virke lidt mærkeligt at skulle spise et så stort måltid til morgenmad, men hold igen for øje, hvorfor du gør det og igen er det jo faktisk også ret skønt at være godt mæt helt fra starten af dagen. Morgenmaden er faktisk ret vigtig, fordi den gør, at du allerede fra starten af dagen har sat din forbrænding op. Det giver nogle ekstra timer, hvor kroppen kun arbejder på, at du skal tabe dig.

Der er vist ingen tvivl om, at frugt er sundt, men frugt indeholder også frugtsukker og derfor må du ikke spise frugt, når du følger denne kur. Det er naturligvis tilladt at spise frugt på din ugentlige snydedag. Netop snydedagen er simpelthen det bedste ved denne kur. På snydedagen må du spise og drikke lige, hvad du har lyst til. Jeg synes den dag gør, at resten af kuren er meget nemmere at overholde. Når jeg kigger på et stykke chokolade, så er det godt at tænke på, at jeg ved, at jeg på min snydedag kan få lov at spise det. Med en snydedag er det pludselig også muligt at tage til en fest eller en tur i biografen uden at skulle medbringe en speciel madpakke.

Inspiration til sund mad

Når man starter en helt ny livsstil kan det være svært i starten at finde på, hvad man skal spise. Jeg har selv brugt to måder til at finde ud af, hvilken type mad jeg skal lave:

  • Opskrifter hvor bønner eller linser indgår og som ellers følger retningslinierne for kuren
  • Almindelig mad, hvor f.eks kartoflerne blot er erstattet af bønner eller linser

Det er altid inspirerende at prøve nye opskrifter og det kan være en god måde at få lavet noget lækkert mad, så kuren bliver nemmere at overholde. Det kan dog tage ekstra tid at lave mad, du ikke i forvejen ved, hvordan skal laves, så er tiden knap, kan du i stedet gøre bruge af punkt nummer 2, hvor du simpelthen laver den mad, du normalt ville (den skal selvfølgelig stadig overholde retningslinierne for kuren) og så bare erstatter pastaen, risene eller kartoflerne med bønner eller linser. Jeg har selv gjort det meget, fordi vi er en familie, der spiser sammen og jeg vil gerne, at vi stort set alle spiser den samme mad. På den her måde spiser børnene f.eks bare kartofler, mens vi voksne spiser bønner eller linser.

Som lidt ekstra inspiration, kan du bruge min madplan for en uge, som indeholder nem hverdagsmad, der følger kuren.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail

Gratis Slankeskole

Køb e-bogen

Få inspiration til slankekuren. Køb vores e-bog her. Den koster kun 50 Kr.

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.