Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:23:01 PM

Tab dig hurtigt og nemt på en uge

Det sker ofte, at man gerne lige vil tabe sig hurtigt og nemt på en uge f.eks op til en stor fest, for at kunne passe et bestemt stykke tøj eller generelt bare for at kunne se en hurtig reaktion på en kostomlægning, men mange ved ikke hvad man må og hvad man ikke må, for at få dette ønske opfyldt.

I denne artikel, vil jeg forsøge at skitsere hvad du kan gøre, for at tabe dig hurtigt og nemt på en uge. Generelt kan du bruge 4 gode råd:

  1. Spis som det første, når du står op
  2. Spis 4-5 gange dagligt
  3. Gør det enkelt
  4. Drik masser af vand og grøn te

Spis som det første, når du står op

Mange mennesker spiser ikke morgenmad og det i sig selv kan faktisk være en kilde til overvægt. Mange mener nemlig, at ”jo mindre jeg spiser, jo mere må jeg tabe mig”, men det er en stor fejl. For at tabe sig, er man nødt til at indtage energi, for at kroppen har noget at forbrænde af. Det vigtige her er, at man indtager sunde kalorier. Til morgenmad kunne det f. eks være grønne linser, 2 æg (evt. med paprika i stedet for salt) og et par tomater. De grønne linser hører til typen af kulhydrater, der omtales som langsomme kulhydrater og de optages langsomt af kroppen (deraf navnet). Det betyder, at kroppen holder forbrændingen oppe længe og dét er lige præcis nøglen til vægttab. De grønne linser vil også hjælpe kroppen til at have et stabilt blodsukker, der igen giver dig en mæthedsfornemmelse i længere tid. Undlader du at spise morgenmad, sker der det, at din krop tror, den sulter. Derfor vil den automatisk holde på alt det mad, du giver den som det første måltid senere på dagen. Når du starter dagen med enten ikke at spise eller bare ikke spise sundt, er der større sandsynlighed for, at du spiser usundt, når du så spiser og hvis kroppen holder på alt den usunde mad, tager du på.

Spis 4-5 gange dagligt

For at holde kroppen i gang hele dagen, er det vigtigt at den hele tiden får noget energi at forbrænde af, så forbrændingen forbliver høj. Det behøver ikke at være fulde måltider hver gang, men evt. lidt tomater, grøntsager eller bønner/linser, eller et stykke kød til mellemmåltid vil være fint. Det bedste vil være, at spise bønner eller linser, da de vil holde dig mæt længe og samtidig holder din forbrænding høj, men skal det være nemt er lidt gulerødder eller agurkestænger nok mere realistiske at spise. Til de 3 hovedmåltider skal du altid indtage bønner/linser, kød og grønt, for at få dækket kroppens naturlige behov for kulhydrater og proteiner og for at holde din forbrænding oppe.

Gør det enkelt

Når man starter på en kur, er der mange ting, man skal holde styr på. Hvornår må man det ene og hvornår det andet. Hvad skal man spise hvornår og hvorfor. Derfor gælder det om at gøre især starten af kuren så nem for dig selv som muligt. Jeg følger selv fire gode råd:

  • Hav altid mad i køleskabet
  • Spis bønner/linser først
  • Lav god mad
  • Vej dig dagligt

For at undgå at komme til at snyde, er det altid en god ide at have mad parat i køleskabet. Sørg altid for, at have nok på lager af kød og grønt, og hav hele tiden kogte linser/bønner parat i køleskabet, så de er lige til at spise.

Hvis du har lidt svært ved at vænne dig til bønnerne og linserne, så start med at spise dem til hvert måltid. De er vigtige for dig at spise, da de holder dig mæt og holder din forbrænding oppe. Det er faktisk lidt ligesom i børnehaven, hvor man skal spise maden med leverpostej før maden med pålægschokoladen. Når de er spist, kan du glæde dig til at spise resten af maden.

Selvom du skal gøre det enkelt, så lav noget mad, du holder af. Køb en god bøf eller tilsæt en masse gode krydderier til dine bønner. Det er simpelt, men kan være afgørende for at holde motivationen oppe.

Endelig vil jeg råde dig til i starten at veje dig hver dag. De fleste kure fraråder faktisk dette, men jeg synes selv, det er enormt motiverende at se, at man dag for dag taber sig.

Drik masser af vand og grøn te

Det kommer næppe som den store overraskelse, at det er vigtigt, du drikker masser af vand. Vand er på mange måder godt for kroppen og i forbindelse med en slankekur hjælper vand dig til at komme af med alle affaldsstofferne. En tommelfingerregel lyder, at du skal drikke ca 2 liter vand per dag, men dyrker du bare lidt motion, skal du indtage mere end det.Slankete

Er du vant til at drikke meget sodavand inden, du starter på kuren, vil du opdage, at du hele tiden føler tørst og har brug for at drikke meget vand. Det er helt naturligt og er kroppens måde at reagere på. Det vil udligne sig efter nogle dage, når du ikke længere har abstinenser.

Ud over vand er grøn te en rigtig god ide at drikke. Det skyldes, at grøn te faktisk har vist sig at kunne fungere som slankete. Så drik den grønne te som et lille boost til din slankekur.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail
26. April 2015 21:23 Marie siger:
Hej Sanne! Jeg tænkte på om ting som fiskefrikadeller er ok i kuren, - dem man kan købe færdige i pakker, samt fiskefars fra netto osv.? Og hvordan med sojasauce, ketchup, mayonaisse, remoulade, balsamico og olier? Og hvordan med nødder og kerner og tørret frugt og rosiner? Og frugt generelt? Er det sandt at hytteost er helt okay? hvad med skyr/fromage frais/kvark eller cultura? Mvh. Marie
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Marie, Alt frugt (også tørret) er ikke tilladt, da det indeholder frugtsukker og det må maden desværre ikke indeholde i denne kur. Nødder og kerne er heller ikke tilladte. Mht mælkeprodukter er det kun hytteost, der er tilladt. Sojasauce, ketchup osv er heller ikke tilladt, men du kan f.eks nemt selv lave en dressing f.eks med hytteost eller din egen salsa osv. Det smager mindst lige så godt og tager ikke lang tid at lave. I princippet er det ikke tilladt at spise fiskefrikadeller, da der er mel i farsen, men hånden på hjertet, så spiser jeg dem faktisk selv :) Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Preeya katesihi siger:
Hej Jeg lider af nikkelallergi og kan derfor ikke tåle bønner og linser. Hvad kan jeg erstatte her? Vh Preeya
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Preeya, Der er faktisk ikke noget godt alternativ til bønner og linser, hvis du vil følge denne kur. Hele kuren er netop bygget op om at spise netop de to dele. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 feride siger:
hej hvorfor skal man veje sig hverdag det for man ikke noget ud af jo..? jeg gider da ik glo på min vægt hverdag og det ville gå langsomt synes jeh hvis man skal veje sig hverdag og se at man kun hat tabt sig nogen gram mpske; )
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Feride, Det er helt op til dig selv, hvor ofte du vil veje dig. Personligt kan jeg bedst lide at veje mig hver dag, da jeg kan se vægten gå ned hver dag. Det motiverer mig meget. Hvis det passer dig bedre at veje dig hver uge el. lign gør du selvfølgelig bare det. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Cecilie siger:
hej jeg er en pige på 13 år og jer vil gerne tabe mig men da min mor ikke syndes det er en god ide må jeg ikke får hende så jeg vil gerne gøre så hun ikke bemærker det har du et råd til det ps hvad vis man ikke kan lide bønner og linser. hilsen cecilie
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Cecilie, Jeg vil gerne høre, hvor høj du er og hvor meget, du vejer, så jeg kan rådgive dig rigtigt. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Cecilie siger:
hej Sanne jeg vejer 63 og jeg er 163 høj hilsen Cecilie
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Cecilie, Ud fra din højde og vægt kan jeg beregne, at du er en lille smule overvægtig. Da du stadig er meget ung og lige i starten af puberteten, vil jeg anbefale dig at tale med din læge om det. Han/hun har tavshedspligt og det bliver derfor mellem jer, at du gerne vil tabe dig. Som 13 årig vokser du stadig og derfor vil jeg ikke anbefale, at du skærer kulhydraterne væk fra kosten. Kan du ikke lide bønner eller linser, så prøv f.eks at spise brød med lidt fedt og mange fibre og groft pasta. Det er vigtigt, at dine kulhydrater indeholder fibre, så kroppen har noget at arbejde med. Du kan typisk kende de gode kulhydrater på nøglehulsmærket. Hilsen Sanne
 
3. June 2016 08:57 Marajane Guedes siger:
Hej Sanne Når du siger bønner, er da nogen bestemt slags? Jeg er fra Brasilien og vi spise meget kogt sort bønner
 
4. August 2016 00:01 Malene siger:
Hej Sanne. Nu har jeg prøvet forskellige kurer, og har ikke fundet den rette endnu. Jeg har altid været en spinkel pige, føder to børn og er nu 26.. Jeg har taget på efter min anden graviditet og er rigtig ked af min vægt/krop.. Jeg er ved at gå ned med en depression, da jeg virkelig er mærket af det.. Er det muligt du vil kunne give nogle gode råd? Til at få sparket det her i gang og jeg vil kunne blive motiveret og tabe mig nogle kilo? Det drejer sig om ca. 10 kilo?
 

Gratis Slankeskole

Køb e-bogen

Få inspiration til slankekuren. Køb vores e-bog her. Den koster kun 50 Kr.

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.