Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:23:13 PM

Sund madplan - en god hjælp til et sundere liv

Det er fedt at have taget beslutningen om at tabe sig. Endelig har du besluttet at tage kampen op mod dobbelthagen, mavedellen, dansehåndtagene, bagdelen og de store lår og selvom de er mange mod en, så kan det nu altså stadig godt lade sig gøre at vinde.

Har du valgt en kur?

Du har sikkert valgt en god kur - personligt kan jeg jo kun anbefale kuren på denne side, som er en slowcarb-kur. Dvs. en slankekur, der bygger på, at man spiser langsomme kulhydrater, der sætter gang i forbrændingen. En kur, hvor det præcis handler om at sætte forbrændingen op ved at spise en masse (af det rigtige) mad fremfor at sulte sig.

Så kuren er valgt, du ved præcis, hvad det er for regler, du skal overholde for at tabe dig, men hov - hvordan får du den så til at fungere i en hverdag? Hvad er det i virkeligheden for nogle måltider, du nu skal til at spise?

Jeg kender situationen alt for godt. Det er desværre præcis den slags, der stopper mange i overhovedet at komme igang med en slankekur og det har selvfølgelig også stoppet mig. Det er jo rigtig fint f.eks at have klippet en masse sunde opskrifter ud af en ugeblad, men hvordan skal maden sættes sammen? Hvad må du spise hvornår?

Sund madplan

Derfor har jeg besluttet at lave denne artikel om en sund madplan. Faktisk vil jeg give dig to sunde madplaner. Så har du lidt at vælge imellem uden, det bliver alt for kedeligt.

Begge madplaner bygger på den slowcarb-kur, jeg snakkede om før. Kuren består af 5 grundregler, som er meget nemme at overholde:

  • Spis bønner og linser i stedet for brød, kartofler, ris, pasta osv
  • Spis ikke frugt
  • Alle måltider skal bestå af bønner/linser, grøntsager og proteiner (og ikke andet)
  • Drik the, kaffe, masser af vand og op til en halv liter light sodavand per dag
  • Hold én snydedag om ugen

Jeg vil ikke her gå i dybden med de forskellige regler. Jeg synes i stedet, du skal tage et kig på artiklen "Hurtigt vægttab - 5 gode råd der virker", hvor jeg gennemgår reglerne meget grundigt. Som nævnt før betyder sammensætningen af maden, at din forbrænding stiger og at du derved taber dig. Du må faktisk spise så meget mad som muligt. Bemærk også, at der hører én snydedag om ugen til kuren. Det er vist ikke mange kure, der kan tilbyde det. Snydedagen er faktisk stadig en hjælp til dit vægttab. Den sørger for, at din krop holder stofskiftet oppe. Nå, men som sagt - læs den anden artikel inden, jeg kommer for godt igang med at forklare.

Tilbage til den sunde madplan. Det gælder for begge madplaner, at de er beregnet til en helt almindelig uge med hverdagsmad. Madplanerne indeholder ikke ekstraordinære ingredienser. Jeg har tilstræbt, at alle ingredienser kan købes i et almindeligt supermarked.

  Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Søndag
Morgen 2 æg, 1-2 tomater, 1 dl. linser Hønsekødssuppe Hønsekødssuppe Omelet med rejer Omelet med rejer 2 æg, 1-2 tomater, 1 dl. linser
Snack 1-2 gulerødder Rester af kylling ½ agurk 1-2 gulerødder 4 tykke skiver god spegepølse 1-2 tomater
Frokost Kogt kyllingebryst med linser og kogt blomkål Karrysild med linser og hvidkål Wok med kylling, linser og grøntsager Tun med bønner og hytteost Tun med bønner og hytteostr Laksesalat
Aften Hønsekødssuppe Wok med kylling, linser og grøntsager Chili con carne Chili con carne Kylling med salsa, grønne bønner og linser Kylling med salsa, grønne bønner og linser

 

  Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Søndag
Morgen 2 æg, 1-2 tomater, 1 dl. bønner el. linser 2 æg, 1-2 gulerødder, 1 dl. bønner el. linser 2 æg, 1-2 tomater, 1 dl. bønner el. linser Omelet med rejer, linser og grøntsager 2 æg, 1-2 tomater, 1 dl. bønner el. linser Amerikansk morgenmad
Snack 1-2 gulerødder 1-2 tomater ½ agurk 1-2 gulerødder ½ agurk 1-2 tomater
Frokost Blandet salat med koldt, grillet svinemørbrad og 1 dl. bønner el. linser Blandet salat med rejer og 1 dl. bønner el. linser Grøntsagsstænger, kold kød og 1 dl. bønner el. linser Blandet salat med hytteost og 1 dl. bønner el. linser Blandet salat med kold (eller varm) chiligryde inkl. 1 dl. bønner Tomatsuppe med rejer og 1 dl. bønner el. linser
Aften Chiligryde Tomatsuppe med rejer og 1 dl. bønner el. linser Boller i karry med linser Hønsekødssuppe  Kylling med chili Wok i gryde med kylling, grøntsager og bønner el. linser

 

Som du kan se har jeg udeladt lørdag, som jeg i det her tilfælde vælger at være snydedag. Du kan selvfølgelig vælge en hvilken som helst dag i ugen og så skubbe madplanen en dag.

Du må også gerne bytte rundt på maden de forskellige dage eller selv erstatte nogle af retterne med dine egne så længe de overholder kurens regler. Er du f.eks ikke så glad for æg, så lav en helt anden morgenmad de dage, der står æg på menuen. Det er nemlig vigtigt, at maden er noget, du har lyst til at spise ellers kan det være rigtig svært at overholde kuren.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail
26. April 2015 21:23 Charlotte Olsen siger:
Hvordan skal fordelingen af kød, grøntsager og linser/bønner være per måltid ? Er det lige store dele af hver ? Eller feks er det grøntsager 1/2, 1/4 kød og 1/4 linser/ bønner. Hvilken fordeling har givet det største vægttab ? Mvh Charlotte
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Charlotte, Jeg ved faktisk ikke præcis, hvad fordelingen skal være. Jeg kører vist selv med ca 1/3 til hver. Jeg sørger altid for at få spist bønnerne/linserne, da de er ret vigtige. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Charlotte, Jeg er rent faktisk mest til de grønne linser. Måske har du allerede prøvet de røde i stedet? Hvis ikke, så vil jeg tro, at du synes, de smager bedre, da de ligesom har en lidt mindre planteagtig smag. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Charlotte siger:
Super. Tak. Må vist hellere komme igang. Kogte nogle grønne linser for nogle dage siden, men de lugtede meget grimt og var pænt uappetitlige. Må hellere prøve nogle andre ;-) hvilke er din erfaring, der smager bedst ?
 
26. April 2015 21:23 Linda siger:
Hej Sanne. Tak for dit svar. :) Nu er jeg kommet i tvivl om flere madvarer :) Må man spise riskiks? og hvad med mandelmel? Hvordan ser disse boller ud, er det nogen jeg må spise? hvis jeg bruger olie i stedet for smør? (10stk.) 4 små gulerødder 4 håndfulde mandler 4 spsk sesamfrø 2 spsk hørfrø 2 spsk solsikkekerner 4 æg 1/2 tsk salt 2 spsk smeltet smør Jeg vil prøve at ekperimentere lidt med frokosten, og se hvad der mætter mest :) Hilsen Linda
 
26. April 2015 21:23 Linda siger:
Hej Sanne, Jeg har været på kuren i et par uger nu, og har da tabt 3kg. Jeg har lige et par spørgsmål ang. madvare. må man spise: Nødder(alle slags), Honning, søde kartofler, pastinakker, mozarella ost, kokosmel, kokosmælk. Har du evt. nogen hjemmesider du bruger til inspiration til madlavningen? synes nemlig tit det bliver det samme. Jeg spiser to æg(scramble eggs), med ca. 1dl bønner, og forskellige grøntsager til morgenmad, er det fint nok? frokosten er mest bare grønsalat, men det mætter ikke særlig længe, har du et forslag til en frokost der mætter mere? Fik da vidst skrevet en masse :) Hilsen Linda
 
26. April 2015 21:23 lone siger:
Hej, Jeg har lidt forhøjet kolesterol, og vil høre om man stadig godt må spise så mange æg? og er der evt. et alternativ? hilsen Lone
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Linda, Tillykke med dit vægttab!! :) Jeg tager lige spørgsmålene oppe fra og ned ;) Af alle de ting, du nævner må du faktisk kun spise nødder og pastinak. Jeg har længe været i tvivl mht nødderne. Tim Ferriss nævner hverken om man må spise dem eller at man skal lade være, men kigger man på næringsindholdet ser det ok ud. Det skal selvfølgelig være usaltede nødder, du spiser. Jeg har desværre ikke nogen hjemmesider, jeg bruger som inpsiration, men jeg kan jo selvfølgelig anbefale dig at købe bogen "<a href="http://www.effektivkur.dk/25-forarsopskrifter-til-din-slankekur/" title="25 sunde forårsopskrifter" target="_blank" rel="nofollow">25 sunde forårsopskrifter</a>" ;-) Den indeholder lidt af hvert mht opskrifter. Jeg håber også snart at kunne lancere endnu en opskriftssamling. Din morgenmad lydder helt fin, så spis du bare videre af den. Du har ret i, at grøn salat ikke mætter ret længe. Husker du at blande bønner/linser og kød i? Det gør jo, at den mætter længere. Hvis du allerede har de dele i, kan du prøve også at tilføje broccoli, blomkål og gulerødder f.eks. Det er ret grove grøntsager, som er lidt sværere for kroppen at optage og bl.a derfor mætter de i længere tid. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Lone, Hvis din læge har sagt, at du skal skrue ned for antallet af æg, skal du helt klart undlade at spise så mange af dem. I stedet kan du erstatte æggene med f.eks kød eller fisk. Fisk er jo til gengæld ret gode for kolesteroltallet. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Linda, Jeg håber ikke, jeg kommer til at afskrække dig helt nu :) Du må hverken spise riskiks eller de boller, du beskriver. Jeg må indrømme, jeg er lidt i tvivl mht mandelmelet, men mit umiddelbare gæt er, at du gerne må spise det. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 feride siger:
hej sanne.. kan jeg ikke bytte æg med noget andet til morgenmad da jeg ikke er så vild med æg:/ og ville os spørge om det er linser og bønner sammn man skaæ spise på hver måltid eller skal man bare nøjes med en af delene? og hvad kan man spise til frokost ?
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Feride, Du kan sagtens bytte æg ud med noget andet. Alt kød og fisk er tilladt at spise i stedet for æg. Du kan nøjes med enten bønner eller linser til hvert måltid - du behøver ikke spise begge dele. Til frokost kan du spise nogle af de retter, der er foreslået i madplanen her. Alternativt kan du lave en lækker salat med f.eks linser og tun. Det smager rigtig godt og er meget nemt at lave. Jeg bruger også ofte det med at spise rester fra aftenen før. Hilsen Sanne
 

Gratis Slankeskole

Køb e-bogen

Få inspiration til slankekuren. Køb vores e-bog her. Den koster kun 50 Kr.

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.