Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:23:17 PM

Madplan – Sund mad til børn og voksne

Vil du gerne, at dig og din familie lever et sundt liv? Så læs videre her, hvor jeg i denne artikel vil give et bud på en madplan, der kan bruges både af voksne og børn i en travl hverdag.

Egentlig er jeg blevet inspireret til at skrive artiklen gennem min søns børnehave, hvor det til stadighed er et problem med for mange sukkerholdige produkter. Det gælder især produkter som børnene får som snacks. Det kan f.eks være produkter som

  • Kinder mælkesnitte
  • Yoghurt
  • Cheese dippers
  • Kiks

Ud over det har vi her i huset haft det lidt svært med at få tingene til at gå mht mad, når vi har været på kur. Vores børn skal ikke tabe sig, så hvad gør man så? Tager man kampen op og laver to forskellige slags aftensmad? Madplanen indeholder et bud på, hvordan du kan få det til at gå op uden at skulle stå i køkkenet i flere timer for at lave flere forskellige retter mad.

Sund madplan

Lad os starte med den sunde madplan og så senere snakke om de sunde snacks.

Som forældre er vi interesserede i, at vores børn får de bedste vaner med sig videre i livet og for mange gælder det især madvanerne. Børn lærer af at kigge på de voksne og derfor starter sunde madvaner netop hos de voksne.

I denne madplan har jeg taget udgangspunkt i almindelig sund mad til hele familien, der nemt kan laves til sund slankemad for de voksne. Jeg har ikke inkluderet snacks i madplanen, da jeg gerne vil fortælle lidt mere om dem senere i artiklen.

  Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Søndag
Morgen 2 æg, 1-2 tomater, 1 dl. linser Hønsekødssuppe Hønsekødssuppe Omelet med rejer Omelet med rejer 2 æg, 1-2 tomater, 1 dl. linser
Snack 1-2 gulerødder Rester af kylling ½ agurk 1-2 gulerødder 4 tykke skiver god spegepølse 1-2 tomater
Frokost Kogt kyllingebryst med linser og kogt blomkål Karrysild med linser og hvidkål Wok med kylling, linser og grøntsager Tun med bønner og hytteost Tun med bønner og hytteostr Laksesalat
Aften Hønsekødssuppe Wok med kylling, linser og grøntsager Chili con carne Chili con carne Kylling med salsa, grønne bønner og linser Kylling med salsa, grønne bønner og linser

Man undgår nok ikke helt at lave forskellig mad til både børn og voksne. Det handler om at lave noget mad, man nemt kan tilpasse børnene. Det der primært er forskellen mellem slankemaden og ikke slankemad er kulhydraterne. På slankekuren er det primært langsomme kulhydrater som vil øge forbrændingen og som vil hjælpe til et vægttab. Det kan være smart at servere nogle andre kulhydrater, som eksempelvis kartoffel, pasta og ris til børnene. Det er samtidig nemt at lave en sauce eller lignende som kan spises af børnene. Her kan yoghurt være et godt alternativ til en sauce.

Mad til flere dage

Man skal acceptere at hvis man vil spare tid på ikke at lave to retter mad hver dag, så skal man kigge på at lave mad til flere dage. Den nemmeste måde at spare tid i hverdagen på er at lave en madplan hvor man eventuelt spiser det samme hver anden dag. Det handler om at lave mad således man har til flere dage, både til børn og til voksne. Til børnene er gode retter til flere dage eksempelvis frikadeller, lasagne og pasta. Retterne kan laves en dag og holde til 2-3 dage. Det samme er gældende for slankemaden til de voksne.

Der er ingen tvivl om at det kræver meget mere planlægning at lave mad som passer både til børn og til voksne, men det er en billig pris at betale for at smide nogle kilo. Det giver også nogle udfordringer omkring indkøb og tilberedning. Skal man lave mad til flere dage, kan man nøjes med at købe ind sjældnere end hvis man laver mad fra dag til dag. Ikke nok med at man har noget man kan spise i køleskabet, erfaring viser også at man sparer penge på at købe ind med større interval.

Hvad passer til din slankekur?

Jeg er generelt ikke tilhænger af en fast madplan, hvor hvert eneste måltid er forudbestemt. Jeg kan godt lide at have en vis frihed til at lave kylling en aften, hvis jeg har lyst til det, eller hvis ikke jeg kan lide dampede grønkål, så laver jeg en anden ret i stedet. For mig er madplaner mere en inspiration og noget som jeg tager og fjerner de ting jeg ikke vil have og tilføjer de ting jeg gerne vil have. Det er min måde at lave madplaner på. Det er også derfor meget i denne slankekur er bygget på principper i stedet for regler, det synes jeg er meget bedre.

Hvis du er typen, der som mig, har det bedst med regningslinier og principper frem for faste regler, så er jeg sikker på at du kan pille den ovenstående madplan fra hinanden og indsætte de ting du kan lide at spise i den i stedet. Hvis du derimod har det godt med faste rammer håber jeg på at du kan bruge min madplan, og jeg håber også du vil prøve noget andet end lige netop de ting jeg skriver. De ting jeg skriver er dem, der fungerer for mig - det betyder ikke nødvendigvis at de også fungerer for dig.

Sunde snacks til hele familien

Det er vigtigt med sunde måltider, men næsten lige så vigtigt er det med nogle sunde snacks, der kan holde kroppen gående indtil næste måltid. Jeg tror mange i Danmark forbinder snacks med lidt hygge og det betyder ofte, at snacks bliver til usunde snacks. Som tidligere nævnt er jeg blevet inspireret til denne artikel fra min søns børnehave. Der har de nemlig et kæmpe problem med snacks. Børnene har for de flestes vedkommende forholdsvis mange snacks med taget i betragtning af, at der også serveres frugt og knækbrød om eftermiddagen. Det er også helt ok at spise mange snacks....hvis de er sunde. Så hvad er en sund snack?

En sund snack kan defineres ved hvor hurtigt den går i blodet. En sund snack går forholdsvis langsomt i blodet og giver energi i længere tid. Eksempler på sunde snacks kan være:

  • Frugt
  • Grøntsager - f.eks grøntsagsstænger
  • Fiberrigt knækbrød

Pga. frugtsukkeret går frugt faktisk forholdsvis hurtigt i blodet, men frugt er stadig fiberrigt og kan derfor stadig betegnes som en sund snack.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail
26. April 2015 21:23 Anonym siger:
Hej jeg er 13 og er meget kræsen men jeg spiser så man usundt selvom jeg er normalvægtig. Jeg bliver doven. Begynder stille at tage på. Har du nogle sunde ideer som mange børn kan lide hilsen Anounym
 
12. February 2016 11:59 Tania siger:
Hej Sanne. Hvor store protioner skal man spise? Jeg tænker at jeg og min kæreste ikke skal spise lige meget? Men hensyn til morgenmad: hvor mange æg/tomater og linser skal jeg spise og hvad med min kæreste? Hilsen Tania
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Anonym, Du skriver, at du er meget kræsen, så det er lidt svært at svare på, da jeg ikke ved, hvad du godt kan lide. Du skriver, at du ikke er overvægtig, men gerne vil spise sundere. Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart starte med f.eks at spise nogle grøntsagsstænger hver dag. Det kan måske godt umiddelbart lyde lidt kedeligt, men de er et stort hit hos mine egne børn og når grøntsagerne er skåret ud og f.eks lige ligger klar i madpakken, er det nemme at spise. Vælg den type grøntsager, du bedst kan lide. Du kan også variere lidt med frugt ind imellem, men spis ikke for meget frugt, da det jo indeholder frugtsukker, der får dit blodsukker højt op. Jeg foreslår grøntsagsstænger, fordi grøntsager indeholder en masse fibre og de gør dig mæt. Det vil sige, at din mave (og din krop) vil få det godt af at spise dem samtidig med, du bliver holdt mæt, så du ikke lige ryger i en pose chips. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Birgitte siger:
Hej :) Jeg synes, at opskriften på boller i karry ser spændende ud, men jeg kunne godt tænke mig, at jeg kunne se ingredienserne? Der står blot at man skal blande tingene til kødbollerne sammen, men hvad består de af?
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Birgitte, Nej, det er ikke nemt at lave så, men ingredienserne til boller i karry står på en liste ude til højre i opskriften. Jeg håber, du kan finde dem :) Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Pia Kikkenborg siger:
wauw sikke da en skøn side. Jeg har været på dukan kuren, april til juli 2013, og tabte mig og tabte 25 kilo på de 3 måneder...men så kom sommerferien, og ja jeg troede jeg havde styr over det...men nej i dag efter sommerferie og julemåneden er de 10 kilo kommet på igen :( så så jeg denne fantastiske side, med gode inspirationer...tak tak tak...har lige nupset din madplan, og går i krig imorgen :D dejligt år der endelig er sider der er gratis, hvor man kan få råd, inspiration og vejledning :D Mange kærlige hilsner Pia
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Pia, 1000 tak for de meget søde ord!! :) Jeg håber, du kommer godt igang med denne kur og at den holder bedre denne gang :) Hilsen Sanne
 

Gratis Slankeskole

Køb e-bogen

Få inspiration til slankekuren. Køb vores e-bog her. Den koster kun 50 Kr.

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.