Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:22:51 PM

Kostplan uden sukker - drop sukkeret og tab dig

Det kommer nok bag på de færreste, at sukker er med til at gøre mange danskere overvægtige. En halv liter sodavand med sukker svarer f.eks til 215 kalorier, hvilket er en høj procentdel af dit normale daglige kalorieindtag. 215 kalorier lyder måske ikke af meget, men kalorierne er tomme kalorier og det er her faren er. Tomme kalorier betyder kalorier, som ikke mætter ret meget set i forhold til mængden, du indtager.

Ud over at sukker giver os mange tomme kalorier, er sukker også med til at få blodsukkeret til at svinge meget. Et svingende blodsukker kan bl.a give dig følgende symptomer:

  1. Sult
  2. Dårligt humør
  3. Træthed

Når dit blodsukker svinger meget, vil du forholdsvis hurtigt føle sult igen efter, du har indtaget den sukkerholdige mad eller drikke. Det kommer netop af, at dit blodsukker falder hurtigt og kroppen så derfor tror, at du mangler mad. Fylder du så mad på kroppen igen, når du hurtigt op og have spist rigtig mange kalorier på meget kort tid.Muffins, ikke gode på slankekur

Når blodsukkeret er lavt, kommer vi også ofte i dårligt humør og vi bliver lettere irriteret. De fleste har nok prøvet at stå med et problem som bare ikke kan løses og man er endt med at blive godt sur. Man beslutter sig for at spise en frokost og når man vender tilbage til problemet ovenpå lidt god mad, løser det nærmest sig selv.

Endelig kan et svingende blodsukker være årsag til træthed. Mange overvægtige, der hovedsageligt spiser meget sukkerholdig mad, er ofte meget trætte og energiforladte. Det kan virke underligt, når de jo reelt indtager mad, der indeholder meget energi. Det skyldes simpelthen, at blodsukkeret svinger meget og hurtigt når på et lavt niveau.

Vil du tabe dig er der vist ingen tvivl om, at vejen frem må være at droppe sukkeret.

Hvad er sukkerholdig mad?

Der virker forholdsvis ligetil, at man så bare skal undgå at spise f.eks slik og drikke sodavand med sukker, men det er desværre ikke så enkelt. Vi indtager dagligt kulhydrater i form af brød, pasta, ris, kartofler osv og når disse kulhydrater skal optages i kroppen, skal kroppen først omdanne dem til sukker. Når jeg nu lige har snakket en masse om sukker, kan det godt lyde lidt skræmmende, men vi har brug for kulhydrater, så de skal derfor ikke udelades fra din kost. Tricket består i at vælge de rigtige kulhydrater. Dvs de kulhydrater, som kroppen er længe om at omdanne til sukker og derved optage. Den type kulhydrater holder dig mæt i lang tid og da de er længe om at blive optaget i kroppen, vil blodsukkeret også forblive stabilt.

Det er opbygningen af de forskellige kulhydrater, der bestemmer, hvor hurtige de er om at blive optaget i blodet. Generelt findes der tre forskellige slags kulhydrater:

  • Monosakkarider
  • Disakkarider
  • Polysakkarider

Rent sukker består af monosakkarider, mens f.eks lyst brød, pasta og ris består af disakkarider. Både monosakkarider og disakkarider går forholdsvis nemt i blodet og du bør derfor stort set droppe dem, hvis du gerne vil tabe dig. Polysakkarider, som f.eks er bønner og linser, går langsomt i blodet og holder dit blodsukker stabilt. Ud over det, vil din forbrænding også stige, hvis du spiser bønner eller linser, fordi kroppen bruger så meget energi på at få dem omdannet, så de kan gå i blodet. Madvarer, der øger din forbrænding, er altid gode, når du gerne vil tabe dig. Man kan sige, at de giver et negativt indtag af kalorier og det er jo ikke så ringe.

Kostplan uden sukker

Jeg har selv fulgt en fantastisk kur, der netop sætter fokus på at sætte forbrændingen op og holde dig mæt - dvs at dit blodsukker også holdes stabilt. Der er ikke noget værre end en kur, hvor man konstant er sulten, fordi den kun tillader, at man indtager en vis mængde mad fordelt ud over hele dagen. Du kan læse mere om kuren i denne artikel, men meget generelt går kuren ud på at følge 5 retningslinier:

  • Erstat brød, pasta, ris osv med bønner eller linser
  • Alle måltider skal indeholde bønner/linser, grøntsager og protein (f.eks kød eller æg)
  • Drik masser af vand, the og kaffe og op til en halv liter light sodavand per dag
  • Undlad at spise frugt
  • Hold én snydedag om ugen, hvor du må spise og drikke lige, hvad du vil

Nedenfor kan du se en kostplan, jeg selv bruger for en uge (det varierer naturligvis uge for uge). Den er uden sukker og er nem og billig at gå til.

  Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
Morgenmad Kogte æg,tomater og linser Kogte æg,tomater og linser Tun, tomater og linser Tun, tomater og linser Tun, tomater og linser Snydedag Amerikansk morgenmad
Frokost Bønner med tun og hytteost Bønner med tun og hytteost Omelet Omelet Salat med laks Snydedag Linsesuppe med kylling
Aftensmad  Chili con carne  Chili con carne  Kylling med chili  Kylling med chili  Tøm køleskabet  Snydedag  Tøm køleskabet

 

Der er ingen tvivl om, at det kan være svært at droppe sukkeret. Da jeg startede på kuren, tog det mig da også 3-4 dage før jeg var ovre min sukkertrang, men generelt gør den gode måde, du bliver mæt på, at du ikke føler den store trang til at spise en helt masse usundt. Skulle du alligevel få lyst til noget sødt, er det skønt at kunne se frem til snydedagen, hvor det er ok at spise alt det sukker, du orker. Det sjove er, at du efter ganske kort tid på kuren vil opleve, at du slet ikke har lyst til at spise så meget sukker og usund mad på snydedagen, fordi du vil opleve, at din krop reagerer dårligt på det.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail
12. October 2015 16:31 Tascha siger:
Hej Sanne. Har du flere madplaner som ikke indeholder sukker?
 
26. April 2015 21:22 Tina Sørensen siger:
Hej. Jeg kunne godt tænke mig at høre, om hvor meget man må spise af de forskellige ting? Hilsen Tina.
 
26. April 2015 21:22 Sanne siger:
Hej Tina, Der er ikke nogen fast regel om, hvor meget du skal spise af de forskellige ting. Jeg plejer at tage lidt flere grøntsager end jeg tager kød og bønner/linser, men det kan du som sagt gøre som du har lyst. Det vigtigste er, at du spiser nok til at holde dig selv mæt. Det er vigtigt at vide, at dette ikke er en sultekur og din krop skal have noget at arbejde med, for at den kan holde forbrændingen oppe hele dagen. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:22 kim siger:
hej Sanne hvad med baked beans hvide bønner i tomatsauce er det ok at spise? jeg har været kur i 12 dage og jeg har tabt mig 4,8 kilo og jeg har ikke spist bønner og linser(:
 
26. April 2015 21:22 Sanne siger:
Hej Kim, Sikke flot med hele 4,8 kilo!! Hvad spiser du som kulhydrater, hvis du ikke har spist bønner eller linser? Du må gerne både spise baked beans og hvide bønner i tomatsauce. Du skal dog være opmærksom på, at saucen kan indeholde sukker. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:22 Louise siger:
Hvad gør jeg, når jeg ikke kan lide/tåle linser, bønner og hytteost?
 
26. April 2015 21:22 Sanne siger:
Bum...så er det godtnok lidt op ad bakke. Du kan se om du kan vænne dig til det og komme til at lide det, eventuelt ved at maskere smagen. Ellers vil jeg foreslå at du kigger på Dukan kuren, her på siden.
 
26. April 2015 21:22 Rebecca siger:
Hej! Jeg er gravid (24+1) og vil gerne droppe sukkeret fra min kost, da jeg er overvægtig og de har mistanke om begyndene graviditetssukkersyge.. Men hvad kan jeg erstatte tun med??? Må jo ikke spise tun når jeg er gravid.. Mvh Rebecca
 
26. April 2015 21:22 Sanne siger:
Hej Rebecca, Tillykke med den lille ny. Hvis du har mistanke omkring graviditetssukkersyge, skal du til din læge/jordemoder. Med hensyn til at erstatte tun, så synes jeg måske du skal kigge efter en hel anden ret eller prøve med laks i stedet.
 

Gratis Slankeskole

Køb e-bogen

Få inspiration til slankekuren. Køb vores e-bog her. Den koster kun 50 Kr.

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.