Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:23:15 PM

Glutenfri? - din glutenfri slankekur

Nogle mennesker kan ikke tåle gluten og reagerer med ondt i maven og har det rigtig dårligt indtil det er ude af systemet igen. Flere og flere mennesker vælger at leve et liv uden gluten.

Gluten findes i kornsorterne: hvede, byg, rug og havre. I takt med at vi spiser mere brød, pasta og fastfood får vi en masse mere gluten i kosten end vi gjorde tidligere. Faktisk er der nogle mennesker som reagerer så voldsomt overfor gluten at de kaster op og får diarre. Der findes måske endda en masse mennesker som ikke kan tåle gluten og som har disse symptomer, men bare ikke har fundet ud af at det er gluten de ikke kan tåle. Nogle af de mest almindelige symptomer på at man har vanskeligt ved at fordøje gluten er følgende:

  • Oppustet mave - lidt som en ballon
  • Tynd eller meget dårlig afføring
  • Eksem eller meget uren hud
  • I svære tilfælde - opkast

At undvære gluten i sin kost er ikke et problem, det er ifølge tilhængere af eksempelvis Paleo slankekuren ikke noget vi alligevel er designet til at kunne spise. Der er nok noget om det, når man ser at så mange mennesker døjer med at kunne spise disse "almindelige" fødevarer som er lavet på eks. hvedemel. Det samme er egentligt gældende for overfølsomhed for mælk, har man problemer med eks. at man ikke kan tåle gluten kan det i værste tilfælde betyde at man er mere modtagelig for heller ikke at kunne tåle mælkeprodukter.

Skal man se det at leve glutenfri i forbindelse med denne slankekur kan man hurtigt se at det faktisk er en glutenfri slankekur. Det betyder sikkert også at en masse af dem som er skiftet til denne slankekur har oplevet at deres mave er blevet bedre, de er mindre oppustet, deres hud er pænere, de kommer i bedre humør og mange flere fordele. Alt dette kan skyldes at man ikke kan tåle gluten. Det handler i denne slankekur om at skifte de hurtige kulhydrater ud med de langsomme kulhydrater og så snart man begynder at gå kulhydraterne efter i sømmene og se hvad man ikke længere bør spise, er de første som ryger i skraldespanden alt det der er lavet på mel (brød og pasta). Denne slankekur er derfor på dette område helt glutenfri.

Hvis man er meget overfølsom overfor gluten skal man være mere opmærksom på alt det man spiser, det er ikke kun melprodukter som kan indeholde gluten det kan alt fra leverpostej til saucer også. Dette skyldes at der typisk bruges mel i produktionen og at der derfor er kommet gluten ind i maden ad den vej. Andre fødevarer kan også indeholde gluten, det skyldes at de rent produktionsmæssigt bliver behandlet med samme maskiner som fx. hvede og byg. Et eksempel på dette er havre som normalt ikke indeholder gluten, men fordi det bliver bearbejdet samme sted som hveden kan det indeholde spor af gluten.

Løsningen på problemerne med gluten kan være helt at undgå gluten og så går det hele mange gange i sig selv igen. Hvis du vil være helt sikker på at du ikke er overfølsom overfor gluten skal du tale med din egen læge som kan hjælpe dig med at få taget en test.

Glutenfri kost

At leve helt glutenfri er nemt, det er at spise masser af grøntsager, frugt (være lige opmærksom her på slankeeffekten - eller mangel på samme her) og så en masse kød. Der er mange som har specialiseret i at lave glutenfrit mad og der er mange teknikker både at bage brød og lave andre ting, som normalvist er propfyldt med gluten.

Hvis du vil tabe dig skal man holde op med at spise hvidt brød og pasta, det fjerner en stor del af den gluten man normalt indtager, fra kosten. Når man stopper med dette vil man opleve at man ikke længere er så oppustet og at ens fordøjelse bliver meget bedre. Dette er en af de fordele der er ved en glutenfri kost. Hvis man vil tabe sig bør man introducere langsomme kulhydrater i sin kost frem for helt at undvære kulhydraterne (det er min personlige holdning - jeg synes det fungerer bedre) - det gør at man holder sin forbrænding oppe og at man taber sig mere. Det korte råd her til sidst må være at man skal droppe gluten og se hvilken effekt det har på ens krop og samtidig få mange flere grøntsager i stedet. Tilføjer du i stedet linser, bønner og andre langsomme kulhydrater til din kost så er du godt på vej til at leve glutenfri og samtidig tabe dig.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail

Gratis Slankeskole

Køb e-bogen

Få inspiration til slankekuren. Køb vores e-bog her. Den koster kun 50 Kr.

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.