Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:23:26 PM

Spis dig slank

Få hjælp til at spise dig slank. Når du har læst denne artikel igennem, så vil du have fået nogle gode hjælpemidler til, hvordan du kan spise dig slank, uden at gå død i kostomlægningen. Specielt det sidste punkt i artiklen vil du nok være glad for at læse.

Her er der listet 9 punkter op, som er essentielle når du vil spise dig slank, læs mere punkterne nedenfor.

Bliv mæt og få nok energi

En af de allervigtigste ting når du skal tabe dig igennem den kost du indtager, er at du skal blive mæt, og få nok energi til at komme igennem dagen.

Det kan ofte tage noget tid, at finde ud af hvad du skal spise, før du bliver mæt og får energi til din dag når du lægger kosten om. Ofte finder man hurtigt ud af, at det hovedsageligt er protein og grøntsager der både gør en mæt og samtidig giver masser af energi.

Spis kun 1 portion

For rigtig mange mennesker er det store problem med hensyn til kost og vægt, at man spiser mere end det er nødvendigt for at blive mæt, og få energi til de næste timer, inden man skal spise igen. Derfor vil et af de første skridt til at spise dig slank være, at du nøjes med 1 portion.

Skal du f.eks. sidde stille på en stol på arbejdet, vil en mindre portion være nok, men er du på vej ud for at løbe eller træne, så tag en lidt større portion, så kroppen har mere at arbejde med, og du dermed kan forbrænde mere under træningen.

Så lav maden, kom det mad på tallerkenen som du mener er nødvendigt, for at du kan klare dig igennem de næste timer, og sæt resten i køleskabet eller del det i portioner og frys maden ned.

Spis protein, frugt og grønt

Man hører det tit, men det er ikke uden grund. Protein, frugt og grønt er det du hovedsageligt skal holde dig til, for at tabe dig. Dog skal du huske at have en smule fedt hver dag (10-20 gram) så kroppen bliver smurt indvendigt.

Brug fedtet fornuftigt og undgå hovedsageligt at bruge det til at stege i. Et perfekt tip er, at vende en salat i f.eks. lidt olie/eddike/hvidløg (så kan du også droppe den usunde dressing).

Et godt tip er, at bruge bønner i madlavningen (sorte bønner, kidney bønner osv.) da de kan holde dig mæt i lang tid og giver masser af energi. Groft brød er også godt at spise, spis gerne 1-2 skiver groft brød om dagen – f.eks. med hytteost på.

Spis hver 3. time

Mange undgår ofte at spise, fordi man tænker ”hvis ikke jeg spiser, så kan jeg ikke tage på”. Det er dog bare ikke helt rigtigt. Det bedste er faktisk at spise ofte i løbet af dagen. Spis: morgenmad, formiddagssnack, middagsmad, mellemmåltid, aftensmad, eftensnack. Spis evt. frugt eller grøntsagsstænger til de måltider der ikke er hovedmåltid.

Hvis du spiser ca. hver 3. time, så holder du både forbrændingen i gang, og dit blodsukker holdes stabilt, i stedet for at gå op og ned. På den måde undgår du også at tage dumme valg i forhold til din kost, hvis du har lavt blodsukker.

Vi kender det nok alle – hvis man er alt for sulten, så bliver man ofte sur, tvær og ubeslutsom og så er det at impulskøbene trænger sig på, og dumme valg bliver truffet.

Drop salten og drik vand

En sidste vigtig ting hvis du vil spise dig slank er, at droppe salten og drikke masser af vand.

Salt og light-drikke er faktisk med til at øge din appetit, så derfor er det en god ide, at skære det fra din daglige kost. Endvidere binder salt også fedtet i din krop, så det er endnu en ekstra grund til at droppe det. Brug den mængde salt der nu engang skal bruges i madlavningen, men lad være med at tilføje unødvendigt ekstra salt til din mad.

Når du drikker vand, så er det ikke kun med til at slukke tørsten. Du kan faktisk fremkalde en mæthed ved at drikke vand, og samtidig så renser vandet også kroppen, og hjælper derfor faktisk med at holde forbrændingen oppe.

Planlæg din uge med madplan

Lav madplan (ikke på tom mave ;) ). Med en madplan kan du på forhånd sikre dig, at din kost ikke bliver for ensformig og kedelig, og så kan du også købe ind til stort set hele ugen, og igen undgår du de farlige impulskøb når du skal handle ind. Mangler du inspiration til din madplan, så find vores mange sunde opskrifter her på siden.

Skal du spise ude?

Skal du til en fest eller i byen og spise, så spis det der mest ligner noget du ville have spist, hvis du skulle spise hjemme. Men tillad dig selv også at spise noget andet ud over protein, frugt og grønt – så længe du holder dig til den ene portion.

Er der dessert så sig ikke nej tak, men tag en mindre portion end du normalt ville, og sig nej tak hvis du bliver tilbudt 2. omgang. På den måde kan du stadig være i byen og hygge dig, uden at det ødelægger hele din kostomlægning og vægttab. Planlæg dog at spise ekstra sundt, i dagene op til og dagene efter at du skal i byen, så du stadig føler, at du har kontrol med dit vægttab, og på den måde ikke giver op, fordi du synes at det hele er ødelagt efter at have spist usundt. Egentlig er det ikke pga. selve det usunde at du skal veje op, ved at spise sundere før og efter – men for at du føler du har kontrol over dit vægttab. Faktisk er det sundt for kroppen at få et boost 1 gang om ugen, hvor den får noget andet end den plejer.

En god ide er også at spise en god portion grønt, inden du tager i byen, så du i forvejen har en mæthed, og dermed har nemmere ved at sige nej til de mange fristelser.

Ofte er det også nemmere, at spise sundt alle andre dage, hvis man ved, at man har en lille ”fridag” fra kostomlægningen at se frem til.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail

Gratis Slankeskole

Køb e-bogen

Få inspiration til slankekuren. Køb vores e-bog her. Den koster kun 50 Kr.

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.