Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:23:18 PM

Hvad skal man spise for at tabe sig?

Hvis du gerne vil tabe dig er der nogle madvarer du helst skal undgå, men der er også en masse gode madvarer du bør inkludere i din kost. Her finder du en vejledning til hvad man skal spise for at tabe sig.

Går du og tænker meget over hvad du skal spise, hvad der er sundt og hvad man spiser når man gerne vil tabe sig. Generelt set er der godt og dårligt mad. Det betyder dog ikke at man skal holde sig fra alt det dårlige og så kun spise alt det gode - det bliver alt for ensformigt og kedeligt.

Usund mad

Det usunde mad er mad som har meget raffineret sukker i sig. Raffineret sukker er det hvide sukker vi kender til at putte i kaffen eller drysse på cornflakes. Den usunde mad gør at man får rigtig meget energi ind i kroppen uden rigtig at få noget næring. Det betyder i korte træk at du får alt den energi kroppen skal have uden at du bliver mæt. Det er et problem fordi man så bliver ved med at spise og derved får alt for meget energi ind i kroppen - energi som ikke kan forbrændes og som lagres som fedt.

Dette problem er ganske almindeligt og det er en stor del af grunden til at mange mennesker tager på, man glemmer at tælle alle de tomme kalorier man får ind på denne måde. Helt galt er det hvis man begynder at drikke sodavand eller saftevand, så begynder man at drikke raffineret sukker som er opløst i vand, det betyder at man nu drikker alt sin energi og bliver slet ikke mæt af det. Når så man kombinerer det hele ved at drikke sodavand fordi man er tørstig og spise mad med raffineret sukker i fordi man er sulten, så er man på vej ned ad bakken.

Usund mad er blandt andet følgende:

  • Hvidt brød
  • Slik
  • Chips
  • Pasta
  • Ris/Kartofler - de indeholder ikke raffineret sukker, men meget stivelse (sukker)

Usunde drikke

  • Sodavand
  • Saftevand
  • Ice Tea

Det kan virke lidt voldsomt at stemple nogle af de madvarer man spiser allermest som usunde. Mange af tingene ved vi godt ikke er de sundeste at indtage, men at gå så vidt som at kalde dem for usunde er vist at gå for vidt? Det hele handler naturligvis om hvor meget man spiser af de forskellige ting. Der er ingen tvivl om at man ved at spise mange af vores "moderne" madvarer så indtager vi alt for meget energi i forhold til hvor meget vi bruger. Når man spiser meget sukkerholdig mad bliver man nemt oppustet og dårlig tilpas.

Sund mad

Det sunde mad er mad som ikke indeholder så meget raffineret sukker. Det er mad, hvor man når man har spist den mængde kalorier man skal have også er mæt. Sund mad vægter næring frem for kalorier. Det betyder at det typisk er mad, hvor der ikke er så meget sukker i, men der er kostfibre og langsomme kulhydrater. Sund mad gør dig ikke oppustet og du bliver faktisk i bedre humør af at spise det. Naturen er således indrettet at det der er sundt for din krop er faktisk også det du får det bedst af at spise.

Sund mad er blandt andet følgende:

  • Grøntsager
  • Kød (oksekød og fisk er de bedste) - gerne økologisk
  • Nødder og kerner
  • Bælgfrugter (bønner og linser)

Sunde drikkevarer er blandt andet følgende:

  • Vand

Man kan diskutere om frugt er sundt, herunder også juice. Det der er ved frugt er at der er en masse frugtsukker i det, hvilket ikke er så slemt som almindeligt, hvidt, raffineret sukker, men det er stadig sukker. Hvis man gerne vil tabe sig og er i tvivl om hvad man må spise, ville jeg ikke anbefale frugt og juice. Man kan med fordel drikke kaffe og te, da visse former for kaffe og te faktisk virker slankende. Du kan læse mere om slankete her på siden.

Dette skal du spise for at tabe dig

Skal man samle det hele i en enkel kostplan og lave en liste over de forskellige madvarer man må spise hvis man vil tabe sig er det i princippet at tage alle de madvarer der er beskrevet under "sund mad", virkeligheden er ofen en anden og der er andre ting der skal tages højde for. Jeg ville se om jeg ikke kunne finde ud af og få nogle gode grove ris og noget groft pasta ind i kosten og så spise meget lidt af det. Det skal kunne hænge sammen for hele familien. Dette betyder at listen over hvad du skal spise for at tabe dig ser således ud:

  • Grøntsager
  • Kød
  • Nødder og kerner
  • Bælgfrugter
  • Vilde/brune ris (lidt)
  • Groft pasta (lidt)

Det vigtige er at man nu spiser sig mæt i grøntsager i stedet for at spise sig mæt i ris og pasta, som man måske normalt ville gøre. Hvis man absolut ikke kan undvære sauce kan man kigge på at lave en lækker dip eller en let sauce ud af en mager skyr eller hytteost. Det ville også være godt at toppe op med kød og gerne noget godt, magert, økologisk oksekød.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail
26. April 2015 21:23 Stefan siger:
Helt enig. Da jeg begyndte at spise en masse grøntsager sammen med kød til aftensmad i stedet for pasta og lign. er det gået fremad med vægttabet :)
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Stefan, Det lyder bare godt :) Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Karina siger:
Hej Jeg er 170 høj vejer 82 kilo og skal i gang med at tabe mig ... Har svært ved at sammensætte min kost med min træning hvor meget frugt må jeg spise om dagen ? Og hvilke er bedst ? Hilsen Karina
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Malene, Du beskriver ikke, hvad din vægt + højde er? Umiddelbart lyder det jo som om, du lever præcis som man skal for at leve sundt. Mit råd vil jo selvfølgelig være for dig at prøve "<a href="http://shop.effektivkur.dk/shop/den-effektive-slankekur/" title="Din effektive kur" target="_blank" rel="nofollow">Din effektive kur</a>", som er designet til at sætte din forbrænding i vejret uden at sulte dig og ved, at du spiser sundt. Den benytter f.eks bønner og linser som kulhydrater i stedet for brød og det er f.eks heller ikke tilladt at spise frugt. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Malene siger:
Hej. Jeg har svært ved at tabe mig, og har i det hele taget svært ved at finde ud af hvad jeg skal gøre for at tabe mig. Jeg spiser kun rugbrød, frugt, grøntsager og kød og drikker kun vand. Og derudover motionerer jeg en 30-60 min om dagen. Jeg ved ikke hvad jeg næsten skal gøre..
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Karina, Jeg synes du skal kigge lidt på det du spiser. Prøv at skær alt hvad der hedder hvide kulhydrater væk i kosten og læg din frugt på hylden i et stykke tid, lige indtil du er på plads med den vægt du ønsker. Hvis jeg var dig ville jeg lige vente lidt med træningen og se hvor en ændring af din kost tager dig. Du kan evt kigge lidt her i toppen af siden under menupunktet "<a href="http://www.effektivkur.dk/ny-pa-siden/" title="slankekur" rel="nofollow">Ny på siden</a>" der er en hurtig guide med 5 råd du kan følge for at tabe dig. Nu du selv nævner frugt, så husk på at frugt er sundt, bare ikke hvis man skal ned i vægt, der er meget sukker i det, så mens du er på slankekur skal du skære det væk. Hvis jeg var dig ville jeg begynde på en frisk her efter nytårsaften og komme i gang med at følge de regler jeg skriver på den side jeg linkede til. Start med at tage 30 dage og se om du kan holde det ud. Du skal kunne se resultater allerede efter et par dage. Hvis ikke du er vild med bønner og linser er der ikke så meget at gøre. Du kan eksperimentere med at sortere den væk og så kun spise magert kød og grøntsager - men så skal du spise oftere og du vil være meget mere sulten. Prøv at se om du ikke kan få den ned :-) Skriv endelig igen her på siden om du taber dig eller hvad der sker. Godt nytår og held og lykke med vægten i det nye år.
 
26. April 2015 21:23 Katrine siger:
Hej, jeg er 170 cm høj og vejer 63 kilo. Jeg vil rigtig gerne ned i halvtredserne og veje. Men det handler også meget om min krop, om at jeg gerne vil have skiftet meget af mit fedt ud med muskler, så man også kan se det på min krop at jeg taber mig. Du lyder dygtig og rigtig interessant, så jeg vil gerne spørge dig om du har en ide til hvad jeg kan gøre? Jeg er ved at blive lidt bange for at spise. Jeg går sulten i seng fordi jeg ikke tør spise mere, og det vil jeg rigtig gerne have hold i igen. Faktisk vil jeg bare gerne spise små sunde og lækre retter jeg får det godt af. Løber tre dage i ugen, og mave/balde/lår med mine egne øvelser 3 dage i ugen en halv time ad gangen. Jeg håber virkelig meget du kan hjælpe mig. Er ved at tro du er mit eneste håb tilbage.
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Katrine, Jeg vil starte med at sige, at dit BMI er meget, meget fint, så ud fra et sundhedssynspunkt bør du ikke tabe dig. Ønsker du alligevel at tabe dig lidt, kan det godt lade sig gøre uden, du bliver for tynd. Hvis du træner 2x3 gange om ugen, tror jeg ikke, din krop er så usund som du går og tror. Måske føler du bare, at du generelt får spist lidt for usundt i løbet af en dag uden, at det nødvendigvis kan ses på vægten? Hvis jeg har fat i lidt af det rigtige, så prøv f.eks med nogle grøntsagssnacks. Bare nogler stænger af gulerod, peberfrugt el lign. Det kan være nødvendigt for dig at lave dem, så de er klar hele tiden, så du ikke skal stå og gøre det i det øjeblik, du har lyst til dem. Det kan for nogle virke uoverskueligt og så er det nemmere lidt at snuppe lidt chokolade. Jeg synes, det er en dårlig ide ligefrem at være sulten, når du går i seng. Du skal ikke være overmæt, når du går i seng, men du skal have spist nok til ikke at føle sult. Prøv også her med nogle grøntsagssnacks. Jeg håber, du kan bruge rådene :) Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Lene Nielsen siger:
Hej, du siger mange gode ting men der bestemt ting jeg ikke er enig i. Det er ikke et problem at spise frugt når man vil tabe sig, det er ærgerligt at tage noget så sundt ud af sin kost. Du anbefaler kød og andet animalsk, det er jeg absolut ikke enig i. Vi har på ingen måder brug for animalsk mad, der er så mange grunde til ikke at spise det. En af grundende er at det er noget af det mest usunde man kan spise, animalsk fedt er utrolig skadende, og vi har svært ved at fordøje det. Dejligt du anbefaler bønner og linser, noget er det sunde, lækre mad hvor der bare er så mange muligheder. Mvh Lene
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Lene, Tak for dit input, grunden til at frugt er ude af ligningen er at der er meget sukker i det. Så i en fase hvor man vil tabe sig mindst muligt er det ikke så godt. Jeg er enig i at det skal og bør være en del af en balanceret kost. Det må komme efterfølgende. Det er mere usundt at være overvægtig end det er at undgå frugt i en periode mens man taber sig.
 
26. April 2015 21:23 Sara siger:
Hej Jeg vejer 56 og er 157 høj, jeg vil rigtig meget ned på 50kg, jeg har dyrket motion i snart en måned, jeg spiser rugbrød, musli, grønsager, kød. Og jeg spiser kun morgenmad, middagsmad og nogle gange aftensmad i meget små potioner, men jeg har overhovedet ikke tabt mig. Er der noget jeg gør forkert? VH Sara
 
18. July 2015 23:42 Camilla siger:
Jeg er glad for jeg kan finde det her jeg vil rigtige meget gerne begynde nu
 
28. July 2015 21:44 Anne siger:
Hej. Vil høre om du kan hjælpe en pige som mig. Jeg har tidligere haft et stort vægttab men har det sidste 1.5 år taget 20 kg på igen pga af sygdom. Jeg spiser når jeg har ondt og det mønster er jeg godt klar over skal brydes ... Men har svært ved at finde ud af hvor meget jeg ca skal spise. Vejer 108 kg og er 168 høj og er 36 år gammel.. Og har ikke højt aktivitets niveau. Håber du kan give mig det sidste skub :-)
 
7. August 2015 12:54 Morten helsing viborg siger:
Hejsa jeg er en fyr på 176 cm vejer ca 93 kg jeg vil gerne tabe mig men mangler inspiration til sund kost ang motion har jeg fået et springer knæ og må ikke dyrke sport resten af året
 
31. January 2016 20:47 Sam siger:
Hej. Jeg vejer ca. 75 kilo og er 170 høj. Det er egentlig ikke fordi at jeg spise usundt for Jeg er en fitness kvinde og spiser ingen slik og chips. Jeg træner 2 gange om ugen i fitness centeret. Cykler 16 km ca hver dag. Desværre når jeg kommer hjem har jeg en tendens til at spise meget. Begrund af det har jeg svært ved at tabe mig. Hvad skal jeg gøre?
 
15. February 2016 17:25 Bettina R Månsson siger:
Hej Susanne. Må man spise cornflakes og havregryn? ? El hva skal man spise til morgenmad. Jeg er dårlig til at spise. Og er stresset nok med 4 børn osv. Så det skal være med der er lige til. Da tiden ik et til de store forberedelser ;) mange hilser herfra ;)
 
13. March 2016 21:17 Maria siger:
Hej jeg er 24 efter at have været gravid så har jeg ikk rigtig tabt mig så meget så vægten står bare stille er 165 høj og vejer 116. Går ture næsten hver dag på de 4 til 5. Og så hvis man skal ud og hanle
 
19. August 2016 00:02 Mikkel Bach siger:
Hej :') Jeg startede netop på en diæt / livsstilændring for 3 uger siden. levede førhen af tung mad. Men har lagt det helt om nu, da jeg ønsker at smide 10 kg og få en flot figur. Har tabt mig 4-5 kg over de første 3 uger. Får normalt havregryn til morgen med rosiner, rugbrød med enten æg, tun eller pålæg til frokkost, protein og grønt til aften. Løber hver aften, & der har jeg det med at spise en god portion yougurt fordi jeg bliver sulten inden jeg går i seng (Dog en af de knap så fede af slagsen (0.4% fedt) dog med lidt musli Men jeg ved at jeg kan gøre det sundere end det, er dog i tvivl om hvad der vil være det bedste for mig selv i dette tilfælde. Hvordan bør en god og sund slankekost se ud, i forhold til et vægttab. Mvh Mikkel.
 
20. August 2016 21:27 Sandrs siger:
Hej jeg vil meget gerne tabe mig vejer alt alt alt foe meget. Jeg rider 3 gange om ugen men hvilken motion kan j ellers lave for at tabe mig. Har startet lidt løb mwn fik ondt i skinnebenet dagen efter at jeg næsten ik ky gå
 
25. September 2016 20:09 Michelle siger:
Hvad med morgenmad og middagsmad ? Hvad skal man gøre der ?
 

Gratis Slankeskole

Køb e-bogen

Få inspiration til slankekuren. Køb vores e-bog her. Den koster kun 50 Kr.

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.