Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:23:21 PM

Dukan kuren - Angrebsfasen (Fase 1)

Denne artikel bygger videre på artiklen omkring Dukan kuren som kan læses her. Angrebsfasen er den første af i alt 4 faser i Dukan kuren hvor man starter ud med et stort vægttab, herefter begynder man langsomt at stabilisere sin vægt, samt sin kost. Det er i denne fase at det største vægttab findes.

Denne første fase er baseret på en ren proteinkost. Formålet i denne fase er overordnet set at få kickstartet vægttabet. Det er også i denne fase at man som overvægtig er mest sårbar for at falde fra en slankekur. Dukan slankekuren er skruet således sammen at man er på den strengeste diæt i starten af slankekuren, hvor man som overvægtig er mest motiveret til at tabe sig, også selvom der er tale om en streng diæt, dette så længe at der er synlige resultater.

I denne fase er det vigtigt kun at spise proteiner, formålet med denne fase er at begrænse kosten til en af næringsstofferne, nemlig proteiner. Den eneste fødevare som består af ren protein er æggehvider. Dem kan man købe i litervis i eksempelvis Metro.

Diæten i denne fase bygger ikke udelukkende på æggehvider, men på et antal udvalgte proteinholdige fødevarer indenfor kød, fisk, skaldyr, fjerkræ og fedtfattige mælkeprodukter.

På sigt er Dukan kuren meget effektiv, den er stort set lige så effektiv som den slankekur jeg normalt fremhæver her på siden - Slow Carb kuren.

De tilladte fødevarer i Dukan kuren

I angrebsfasen, som varer mellem 1 og ti dage, har du kun lov til at spise proteiner. Du kan spise så meget du vil og så ofte du vil, der er ingen begrænsninger. Der er som hovedregel 11 kategorier af proteiner du kan vælge fra.

Magert kød

Generelt set er alt magert kød tilladt.

  1. Oksekød: steak, filet, højreb og roastbeef. Man skal sortere federe udskæringer som entrecote og koteletter fra, da de er alt for fede.
  2. Kalvekød: Tynde skiver af kalvekød og kalvesteg kan anbefales og hvis man ikke har for højt kolesteroltal er kalvelever også tilladt. Hvis man vil spise kalvekoteletter eller bøffer skal man skære fedtkanten af først
  3. Hakket oksekød: Så længe man holder fedtprocenten meget lav, den må aldrig overstige 10 % fedt.

Der er frit valg med hensyn til at tilberede kødet, du må dog ikke bruge smør, olie eller fløde - heller ikke de fedtfattige udgaver. Hvis du bruger en stegepande kan du gnide panden med lidt køkkenrulle dyppet i olie for at få smagen af stegt kød. Den bedste type af tilberedning er at grille kødet. Bruger man hakket oksekød kan man bruge et æg til at samle det med og evt. bage det i ovnen eller som kødboller.

Indmad

Der er ikke mange der spiser indmad, men der er mange gode proteiner i indmad.

  1. Lever fra kalv, okse og fjerkræ

Lever indeholder generet set mange vitaminer, hvilket er nødvendige når man er på slankekur. Der er desværre også meget kolesterol i lever og man bør undgå lever hvis man har forhøjet kolesteroltal eller problemer med kredsløbet.

Fisk

Der er ingen begrænsninger i hvor meget fisk man må spise, selvom nogle fisk ser ud til at dryppe af fedt er de typisk mere magre end en saftig oksebøf med 10% fedt.

  1. Alle fisk med blåglinsende skind: sardin, makrel, tun og laks
  2. Alle hvide og magre fisk: søtunge, kulmule, torsk, brasen, mulle, havkat, hvilling, ørred, rødspætte, havtaske, sej og mange andre.
  3. Røget fisk, især røget laks - selvom den ser fed og glinsende ud er der mindre fedt i end i en oksebøf med 10% fedt. Det samme gælder for røget hellefisk, ørred, makrel og ål.
  4. Fiskekonserves. Kun fisk i vand, ikke fisk i olie.

Fisk skal, ligesom resten af de ferske madvarer tilberedes uden fedtstof. Man kan med fordel koge, bage eller dampe fisken.

Skaldyr

Alle skaldyr og muslinger kan spises, de er gode som en variation til kosten.

  1. Rejer, fjordrejer, tigerrejer, krabber, hummer, jomfruhummer, østers, muslinger og kammuslinger

Det gode ved saldyr er at de er meget mættende og så smager de helt fantastisk, desværre er de ret dyre.

Fjerkræ

Alle fugle er tilladte, undtagen fugle med fladt næb, eksempelvis ænder og gæs. Man må dog ikke spise skindet.

  1. Kylling - dette er den mest populære og mest tilgængelige type af fjerkræ. For ikke at kyllingen skal blive tør under tilberedningen kan man tilberede det med skindet på og så fjerne skindet inden serveringen.
  2. Kalkun i alle former er tilladt.
  3. Vildt - Perlehøns, duer, vagtler, fasan, agerhøne og vildand er tilladte.

Husk at tilberede disse typer af fjerkræ uden fedtstof.

Magre skinketyper uden fedtkant

Generelt set er svinekød ikke tilladt i angrebsfasen, der er dog en undtagelse, nemlig mager skinke uden fedtkant. Skinken fås i skiver og skal have et indhold på mellem 2% og 4%. Det findes i de fleste supermarkeder og er nemt og smager godt. Andre typer af magert pålæg kan også bruges, fx. letrøget kalkun og kylling. Af delikatesser kan nævnes tørret oksekød som bresaola - desværre er dette ofte meget dyrt.

Æg

Alle typer af æg kan spises, her kan man med fordel blande æggene med fx. rejer eller lignende for at få et varieret måltid. Hvis man har problemer med kolesterolet skal man passe på med æggeblommen. Æggehviden er ren protein og man må spise så meget som man kan af dette. Som tidligere skrevet kan man købe æggehvider i litermål i eks. metro. Personligt er dette en nem måde at få proteiner på om morgenen.

Vegetabilske proteiner

Disse typer af proteiner er lidt specielle for os i Danmark, nogle er ved at blive lidt mere populære. De omfatter blandt andet: Tofu, Seitan, Tempeh, Sojabøf, Sojagranulat, Sojamælk, Sojayoghurt.

Fedtfattige mælkeprodukter

Der er her tale om yoghurt, A38 og fromage frais med en fedtprocent på 0,1 - 0,3. De er fremstillet for at gøre det lettere at tabe sig.

Obligatorisk: Halvanden liter vand om dagen

Dette er den eneste obligatoriske kategori på listen. Alt andet er frivilligt. Det er utroligt vigtigt at drikke minimum 1½ liter vand om dagen, ellers fungerer denne slankekur ikke. Det er vigtigt at an får skyllet systemet godt og grundigt igennem, ellers hober affaldsstofferne sig op og forbrændingen vil gå i stå.

Halvanden spiseskefuld havreklid

Havrekliden er indført i Dukan kuren efterfølgende, for at give nogle kulhydrater. Generelt set er der ikke mange som er helt vilde med kulhydrater og specielt ikke fra korn. Det viser sig dog at på sigt så er det nemmere for personer der spiser havreklid at holde vægten, da de således får nogle flere kulhdyrater og føler en anden mæthed.

Generelle råd omkring Dukan kuren

Dette er nogle af de generelle råd der er omkring Dukan kuren. Det er nogle tommelfingerregler som man skal efterleve når man er på kuren.

  • Spis så tit du vil - spis gerne inden du bliver sulten
  • Spring aldrig et måltid over - man spiser bare meget mere senere
  • Drik altid når du spiser - kun vand (en light sodavand er ikke forbudt, men der er masser af undersøgelser der viser at man faktisk tager mere på efterfølgende når man har drukket light sodavand)
  • Hav altid mad i køleskabet - således når du ikke at blive sulten inden du finder noget mad
  • Tjek listen med madvarer - kontroller at de madvarer du vil spise også er nogle som står på din liste
  • Spis morgenmad - om morgenen skal din forbrænding i gang, spis en god morgenmad, evt.med kød, yoghurt, og havreklid for at få en god start på dagen.

Hvor længe varer angrebsfasen?

Angrebsfasen i Dukan kuren varer mellem 1 til 10 dage alt efter hvor overvægtig man er. Gennemsnitligt skal man være på kuren i 5 dage - det passer med et vægttab på mellem 10 og 20 kilo i slutningen af kuren. Er du svært overvægtig (skal tabe over 20 kilo) kan varigheden være op til 10 dage. Hvis du vil lære mere omkring Dukan kuren kan du se oversigten her.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail
26. April 2015 21:23 Susanne siger:
Hej Sanne Jeg er i dag gået i gang med angrebsfasen i Dukan-kuren og glæder mig til at se resultater. Men kan det virkelig være rigtigt, at man slet ikke må spise nogen former for sundt fedt? Selv ikke når man kommer til de andre faser i kuren, synes jeg, den nævner, at man må spise nødder, avocado osv. Vi har jo brug for sunde fedtstoffer eller ...?
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Susanne, Ja, enig, vi har brug for sundt fedt. Men det der er humlen i den her er at man starter ud med et MEGET effektivt og stort vægttab, noget som sparker gang i fedtforbrændingen og som gør at man har modet til at fortsætte. Formålet med denne fase er ikke at spise sundt/godt/varieret - formålet er at tabe sig - hurtigt og effektivt. Generelt set er der jo en grund til at man er på slankekur nu, det er at man er for overvægtig og nu skal der altså betales ved kasse 1. Ikke sådan noget "lidt ad gangen for jeg skal også veje maden - og have 17 points for min pasta hver dag". Det er måske lidt hårdt, men den største risiko for at falde tilbage til overvægten og den forkerte ernæring er altså at man ikke ser fremgang. Det er ikke sundt at spise så mange proteiner - men det er heller ikke sundt at være overvægtig. Hvad er så mest usundt - at være overvægtig resten af livet eller være usund i 10 dage på rene proteiner? Den her kur er ikke for at det skal være nemt/sjovt/lækkert at være på slankekur, den er for at man skal tabe sig. Nå, det var en lang smøre, og en let løftet pegefinger om at sætte tingene i perspektiv, håber ikke jeg har fornærmet dig.
 
26. April 2015 21:23 Susanne siger:
Tak for svaret. Jeg er helt med på, at man i den første fase ikke skal have fedt for at få et stort og hurtigt vægttab, men jeg kan heller ikke finde nogle sunde fedtstoffer i de andre faser, og det bekymrer mig, for det har kroppen brug for. Er det bare mig, der ikke kan finde det, eller hvor står der noget om det?
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Der står ikke noget om det direkte. Det er mere indeholdt i de dage hvor du har "almindelig mad". Fra fase 3 begynder man at spise lidt mere varieret og der er det op til dig selv om du vil have det sunde fedt ind i din kost.
 
26. April 2015 21:23 Majbritt Egholm siger:
Kan man drikke the og kaffe?
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Jepsen, det kan du godt, men tænk over om du bruger mælk/fløde/sukker
 
26. April 2015 21:23 Feride siger:
Hej.. Jeg ville lige spørge om det kun er kød man spiser? Morgen middag aften? Må man heller ikke spise salat ved siden af kødet? Og hvad spiser i til morgenmad fx? Og det med haveekild kan jeg heller ik rigtig forstå hvordan man spiser der? Eller om man kommer det i maden.. Tak
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hejsa, I fase 1 er det kun kød. Kød, kød, kød morgen, middag og aften. Det er ensformigt, men det virker. Efter nogle dage kun med kød, kommer der salat og grøntsager med. Havreklid er typisk i maden på en eller anden måde, personligt spiser jeg det i en mager 0,3% youghurt til morgenmad.
 
26. April 2015 21:23 Feride siger:
Okay tak må man godt spise yogurt i fase 1 til morgenmad så?? Eller er det. Også kød til moegenmaden så? Og er der ik noget andet ved siden af kødet i far 1 ? Og den skal man være på 1 uge ikke? Hvor meget burde jeg tabe mig på en uge på fase 1 ? Tak
 
26. April 2015 21:23 Lisa siger:
Hej Sanne! Først og fremmest så beskriver du kuren super godt! Har dog lige et spørgsmål, må man spise skyr og hvor meget i fase 1?
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Spis den magre youghurt i fase 1, sådan en 0,3% chease (eller bedre endnu en 0,5% økologisk youghurt uden aspartam). Det er forskelligt hvor meget man taber, men jeg vil skyde på et sted mellem 2-5 kilo.
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Lisa, Jepsen, du kan sidesætte Skyr med den magre youghurt, så det er helt fint. Og det er en god måde at få havreklid på (iblandet skyren)
 
26. April 2015 21:23 Lisa siger:
Hvor meget skyr må man spise i fase 1?
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
200-300g om dagen
 
26. April 2015 21:23 Marianne siger:
Hvordan er det med HUSK contra Havreklid? Kan man erstatte havrekliden med HUSK?
 
26. April 2015 21:23 GGG siger:
Hey :) Er lidt i tvivl om hvor længe jeg skal være i fase 1 og fase 2 ?? Har indtil videre prøvet fase 1 i 5 dage og så videre til fase 2 men hvad gør jeg så ???
 
26. April 2015 21:23 Lise-Lotte Mortensen siger:
Hej . Er lige startet på fase 1, med rene proteiner. Spiser ikke kød (lidt fisk), men meget skyr, hytteost og de andre mejeriprodukte. Blev glad, da der stod et sted, at man må spise sojabøffer(Anamma) og sojagranulat (Soy4you)... Er det rigtigt forstået, at jeg kan bruge det i fase 1 ?
 
23. November 2015 14:17 Jeanette siger:
Hej Sanne. Jeg er nu på 4 dagen i fase 1 og det går godt. Jeg har forholdsvis holdt mig til skyr Cheasy med vanilje. æggehvider og fisk. Jeg skulle på noget kursus i dag og har i dag syndet med en sukkerfri lakrids sødet med Stevia - åh det var dejligt i forhold tll mundtørhed og jeg nød den optimalt. Mit største problem er at jeg faktisk ikke er sulten og jeg har svært ved at få noget ned- Prøver at spise mange små måltider og føler mig proppet hele tiden.Hvor meget protein- kød/fisk skal jeg have som minimum. Spiser som jeg skal 200-300 skyr dagligt som max, Startvægt 102.7 4 dagen 101.1, Drikker ekstra vand. Skal tabe mig ihvertfald 30 kg. Lakridsen var fra NELLIE DELLIES. Hilsen Jeanette
 
3. January 2016 23:28 Hanne Elkiær siger:
Hej Jeg begynder i morgen på Dukan kuren...må man spise fedtfattigt hytteost i angrebsfasen?
 
15. January 2016 08:11 Anja siger:
Hej, tak for en fin beskrivelse. I indledingen til fase 1 skriver du, at der ingen begrænsninger er indenfor de 11 kategorier, men ovenfor skriver du, at man max må få 200-300 g fromage frais pr dag. Jeg er lidt forvirret? Kh Anja
 

Gratis Slankeskole

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.