Effektiv slankekur
Nicklas Jørgensen 9/20/2015 5:16:35 PM

Sveddryppende træning - taber jeg mig af det?

I denne artikel tager jeg fat på én af de mere hårdnakkede myter indenfor træning og motion, som rigtig mange træner efter den dag i dag.

Nemlig den myte, at du taber dig, jo mere du sveder – eller hvert fald at sved er en forudsætning for, at du kommer af med det overflødige fedt.

Din krop sveder for at transportere varme væk fra din kropskerne og dermed undgå, at du overopheder. Hvis ikke din krop var i stand til at svede, så ville du relativt hurtigt kollapse; og særligt når du træner eller dyrker hård motion.

Men selvom du rigtig nok sveder, når du træner, så er det ikke ensbetydende med, at du taber dig af det. I så fald kunne du jo bare skrue op for temperaturen og pludselig være slank som en ål. Så simpelt er det som bekendt ikke.

I denne artikel bliver myten slået til jorden, og samtidig kan du læse om, hvad du skal gøre for at sikre dig, at du rent faktisk kommer af med de overflødige kg! 

Okay.. hvad gør jeg så?

Hvis du – desværre – har troet at sved er en forudsætning for, at du taber dig, så er du gået forkert. Beklager.

Heldigvis er der en god sandsynlighed for, at du rent faktisk har forbrændt en masse kalorier med din træning og dermed smidt noget overflødigt fedt – men det ved du forhåbentligt fra din badevægt.

Men at du taber dig ved at svede er en myte. Punktum.

At du sveder er en helt naturlig ting, som din krop vil gøre uagtet af, om du tager på eller smider kropsfedt. Det er altså noget ikke et udtryk for, at du forbrænder fedt.

Hvis du vil tabe det overflødige fedt, skal du i stedet fokusere på dit kalorieindtag i forhold til dit ligevægtsindtag. Herudover så SKAL du løbende veje dig selv, så du ved, hvorvidt du taber dig eller ej. Det er aldrig godt nok at formode, at du forbrænder mere end du indtager – du skal vide det!

Kend dit ligevægtsindtag

Dit ligevægtsindtag er kort forklaret den mængde af kalorier, der skal til for, at du hverken tager på eller smider vægt; deraf navnet ligevægt. Dit ligevægtsindtag er derfor også særligt vigtigt at kende til, da du på den måde ved, hvad du skal spise (eller ikke spise) for hhv. at tage på eller smide vægt.

For at finde dit præcise ligevægtsindtag er du desværre nødt til, at tælle antallet af kalorier du spiser dagligt og samtidig holde øje med din badevægt for at se, om du tager på i vægt, taber dig eller holder din vægt.

Gider du ikke tælle kalorier, så kan det blive lidt besværligt. Det du i stedet kan gøre er at huske, hvad du spiser dagligt og tjekke om din vægt går op eller ned. Står den stille, så ved du, at det du spiser svarer til dit ligevægtsindtag.

Styr din vægt med dit kalorieindtag (og kalorieforbrænding)

Når du kender dit ligevægtsindtag, så kan du relativt nemt styre din kropsvægt. Du behøver faktisk ikke dyrke cardio, hvis du spiser rigtigt (Ja du læste rigtigt).

Vil du smide kropsvægt, så skal du blot spise færre kalorier end dit ligevægtsindtag. Er du omvendt interesseret i at tage på – eksempelvis for at opnå større muskler – så skal du bare indtage flere kalorier end dit ligevægtsindtag. Det er i virkeligheden meget simpelt, ikke?

Cardio er naturligvis stadigvæk en god ting både af sundhedsmæssige årsager men ikke mindst fordi, at det hjælper dig med at forbrænde en masse kalorier. Forbrænder du en masse kalorier ved hjælp af cardio, så kommer du nemmere under dit ligevægtsindtag uden at skulle ”sulte” dig selv.

Ligeledes så kan cardio naturligvis være spændende, motiverende og ikke mindst enormt givende i forhold til din hverdag!

Hold øje med din kropsvægt

Som jeg vidst har nævnt et par gange, så bør du altid holde øje med din kropsvægt, hvis du er interesseret i at tabe dig. Uden at kende din vægt uge for uge, kan du aldrig vide, om du rent faktisk er på rette spor.

Men du skal naturligvis være præcis og konsekvent omkring det.

Det nytter selvsagt ikke noget, at du vejer dig sporadisk og forskellige tidspunkter på dagen, og særligt ikke da din kropsvægt helt naturligt varierer meget fra morgen til aften. Gør du det sporadisk, vil du derfor få upræcise målinger, som du ikke kan bruge til noget som helst. Upræcise målinger vil kun resultere i, at du bliver i tvivl om, hvorvidt din vægttabs strategi virker eller ej.

Du skal derfor være konsekvent omkring dine målinger, og så vidt muligt forsøge at gøre det under de samme forudsætninger hver eneste gang.

En god ide kunne være at gøre det samme tid på dagen, samme dag i ugen og lige efter et toiletbesøg (ja det har en indflydelse på din vægt). Således kan du være sikker på, at du får en retvisende billede af din faktiske vægt, så du ved, om du er på rette spor.

OBS: Er du i gang med et vægttab, så kan det være en yderst god ide at kaste dig over styrketræning sideløbende. Tung og effektiv styrketræning er nemlig med til at sikre, at du ikke smider muskelmasse men derimod fedtmasse under et eventuelt vægttab. På trods af at du gerne vil ned i vægt, så vil du med garanti foretrække, at det er dit fedt, du kommer af med – og ikke din muskelmasse!

Opsummering

Så er vi kommet til vejs ende, og du ved nu, at du ikke kan bruge mængden af sved på dit træningstøj som et mål for, hvorvidt du taber dig eller ej.

At du sveder meget, når du træner, vil oftest være et godt tegn – men dog ikke et sikkert tegn på, at du taber dig.

Skal du være sikker på, at du taber det overflødige fedt, så skal du holde øje med badevægten, dit kalorieindtag og ikke mindst dit ligevægtsindtag. Bruger du disse tre ting korrekt, så kan du nemt få styr på din kropsvægt og dit vægttab!

 

Relaterede Links fra artiklen
Nicklas Jørgensen

Nicklas er eksperten når det drejer sig om styrketræning. Han er seriøs vægtløfter og slår blandt andet sine folder på www.fitproject.dk. Sammen med resten af teamet her på effektuívkur.dk brænder Nicklas for at hjælpe andre med at få en bedre og sundere livsstil. Nicklas den drivende kraft indenfor motion og træning delen her på siden. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail

Gratis Slankeskole

Køb e-bogen

Få inspiration til slankekuren. Køb vores e-bog her. Den koster kun 50 Kr.

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.